Wednesday, October 20, 2010

DIFENDERE LA VITA - TO DEFEND LIFE - DEFENDER LA VIDA

Ad oltranza, sempre, ma non in modo fondamentalista. Sulla Santa Croce, nonostante il buon ladrone riconoscesse in qualche modo di meritarsela, Gesú non lancia nessuna generica ed ideologica invettiva contro la pena di morte. Probabilmente perché allora era ancora un male necessario. Oggi non piú. Se si ritiene necessario eliminare un pericolo perenne per la societá, l'ergastolo puó essere garantito senza uccidere il colpevole. Il contrario non é né giustizia, né prevenzione: é vendetta. Perché una volta catturato, la sua vita puó essere resa indifesa, e come tale da tutelare, come nel caso di un embrione o di un malato terminale.

No matter what, always, though not in a fundamentalist fashion. On the Holy Cross, despite the good thief somehow recognized he may have deserved it, Jesus does not utter any generic and ideological attack against the death penalty. Likely because then it was still a necessary evil. Not now, not anymore. When it is considered necessary to remove a constant threath to society, life in prison can be enforced without killing the guilty. The contrary is neither justice, nor prevention, but rather revenge. For once apprehended, his or her life can be made defenseless, and as such it has to be protected, like in the case of the embryo or of the terminally ill.

Como sea, siempre, pero no de manera fundamentalista. En la Santa Cruz, a pesar de que el buen ladrón reconociera de alguna manera haberla merecido, Jesús no pronuncia ninguna invectiva genérica e ideológica en contra de la pena de muerte. Probablemente porque aún era un mal necesario. Hoy, no más. Cuando haya que eliminar un peligro permanente para la sociedad, la cadena perpetua se puede garantizar sin matar al culpable. Lo contrario no es ni prevención ni justicia: es venganza. Porque una vez capturado, su vida puede reducirse a una existencia sin defensa, y como tal necesitar ser protegida, como en el caso de un embrión o de un enfermo terminal.

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